Tuesday, February 1, 2011

kerja owh kerja

salam..hi semua..urm kerja...sesuatu yg penting bagi kita yang bergelar manusia nie kan...xda kerja mcmner nak hidup kan...ada orang kata hidup jelah bukan mati pun xda kerja..bagi aku nak hidup kita memerlukan sesuatu yang digelar PENDAPATAN..selain faktor penting lain...kalu xda pendapatan mcamaner lah kiter nak survive kat muka bumi nie...xkan selamanyer nak bergantung harap kat orang lain like parents or family...mula2 boleh ler...lame2 diri sendiri rasa bosan...mcm xda arah hidup kan...yelah dah penat belajar xkan kita nak mensiakan ilmu yang kita ada..lagi kepada mereka yang berada dalam bidang2 yg memrlukan clinical experience and skill seperti nursing...dimana klu xda skill or lame dah tinggal benda tu akan hilang..dah ler nak memupuk nyer susah lme x apply hilang pulak..

bagi ayng fresh graduate yg tdk mendapat perkerjaan lagi..aku faham perasaan korang kerna aku pun sme...bukan kita tak berusaha tapi sentiap kali pergi interview mesti nak yang berpengalaman..or sentimen sesebuah syarikat yang memandang rendah kepada certain2 institusi pengajian tinggi kerana bagi mereka student dari institusi terbabit tdk berkualiti...hello dont judge a book by its cover only k!!nak thu berkualiti atau tidak seorang pelajar itu bukan dilihat pada college mereka tapi keupayaan student tu sendiri..nie tidak belum g interview baru nak tanya ada any job vacancy dah tanya student mana..

FG:hello can i speak to HR department..
HR:hello..yup here speak..
FG:owh..i want to ask is any job vacancy for this position N****E or A** N***E.
HR: Yes..but before that whish college are u..
FG:i'm from college dot dot..
HR:sorry young lady...our company did not accept student from ur college...
FG: hah!!what??
HR: Yes..we are sorry..
FG: its ok...nevermind..thank u FOR UR SERVICE
HR:Welcome..


FG:fresh graduate....HR: human resourcer...

lebih kurang mcam tu ler ayat...ini macam punya orang pun ada ker...GILER...aku x faham ler..kenapa boleh jadi macam tu..tapi xpa aku cube kat tempat lain..aku x kisah..kerja x blh memilih...bagi para majikan jangan hanya nak mencari perkerja baru yang berpengalaman sahaja...kalau tak kesian kat FG..mana nak cri pengalman kalau semua tempat pergi nak pengalaman..pengalaman itu akan kita dapat bila kita menjalani nyer...bukan kita mendengar atau melihat..ingat pengalaman boleh kutip kat tepi jalan ker or beli di kedai...kalau boleh dah lame aku beli 2 3 kilo kasi kat majikan yg nak sangat pengalaman..macam ar diarong dulu terus jd berjaya macam skarang jika tak kerana pengalaman...

Dan aku masih terus mencari pengalamn and kerja..hello is anybody want give me some job..i really need it!!
itu saje aku mampu merepek...hope aku akan dapat kerja...sooner or later..salam...daaa..

1 comment:

  1. huhuhu...bese la tu..mcm tu nyer org mg ade pn...xpe2..insyaallh ade rezeki kita tu...tpi x tau ble...kne la berdoa..moga2 cpt dpt pendapatan sendiri...huhu...

    ReplyDelete