Monday, January 31, 2011

Kalau sakit apa nak buat???

salam...hi..harinie entry aku nak cakap pasal apa yang kita buat kalau sakit..urm biasa nyer kalau korang sakit mesti just makan ubat, and take rest...pastu kalau tak ok lg pergi klinik jumpa doktor..tu biasa nyer kalau dah kronik kan..tapi yang aku nak cakap kat sini adalah kepada orang yang malas nak pergi klinik...mugkin sebab takut dekat doktor ataupun leceh...urm aku pun kadang-kadang macam tu gak...


RehAT dI kaTIL terBAIK K!!!

kat sini aku nak kasi sikit tips apa yang aku biasa buat kalau aku sakit...owh yang pasti sakit biasa2 saje..bukan yang teruk tu..ok here we go..

1.psiko diri.cakap kat diri kita apa yang kita alami tu(sakit) macam kena gigit dengan semut gula jer..so otomatik badan kita akan beri respon positif..maka kuranglah kesakitan yang dialami..

                                          
2.tidur..bila aku kena gastrik or demam..first thing aku wat..panjat katil,tarik selimut and zzzzz..tidur..bila tidur tak ingat apa dah..sakit pun tak rasa...huhu besh nyer...
                                              
3.sibukan diri anda..bika kita sakit jangan terlalu memikirkan kesakitan yang dialami...kalau fikir jugak maka bertambah kesakitan..yang aku buat aku kalau tak boleh tidor aku pura2 sibukkan diri..yelah buatnya ada kat dalam kelas.office takkan korang nak tidur alamat nya kena halau or you're fired!!!
                                          
4. jauhi dari tempat sesak..maksud nyer kat sini kalau korang sakit jangan lah bantai pergi jalan kat i-city plak even korang memang nak sangat pergi sana...seelok nyer seperti aku buat..aku duduk kat umah..bukak tv layan citer komedi..citer komedi nie bagus..bila diarong wat lawak korang mesti tergelak even sikit kan...betol tak??so gelak ni macam satu terapi kesakitan yang bagus jugak lah..
                                              
5.last sekali alu sentiasa senyum dan redha atas segala kesakitan yang aku alami..yang ni memang aku selalu pegang...bila kita redha dan fikir positif kesakitan akan berkurangan...

itu saja kot tips yang aku buat bila aku sakit..korang kena ingat bila kita sakit maka terhapuslah dosa-dosa kecil...urm beruntung nya kita nie kan...dalam kesakitan mendapat ganjaran yang besar...wasallam..daa...:)kalau sakit apa nak buat

No comments:

Post a Comment